Nasze Szkoła
jest szkołą promującą bezpieczeństwo poprzez działania organizacyjne, zmiany w
otoczeniu szkoły, tworzenie i utrzymywanie klimatu sprzyjającego pozytywnym
zachowaniom całej społeczności szkolnej.
Od 2007 roku
uczestniczymy w projekcie Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa “Szkoła
Promująca Bezpieczeństwo”. Na początku nazywał się on” Bezpieczna Szkoła
Podstawowa”. Program ten został wdrożony przez Komendę Wojewódzką Policji w
Krakowie.
Głównym celem
działań szkoły i wszystkich partnerów jest promocja i kształtowanie bezpieczeństwa, a równocześnie zwiększenie poczucia
bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli na terenie szkoły i w jej okolicy.
W celu
kontynuacji podjętych działań w ramach projektu " Szkoła Promująca
Bezpieczeństwo” w roku 2017 Szkoła Podstawowa nr 119 wystąpiła o nadanie tytułu
Lidera Projektu Szkoła Promująca Bezpieczeństwo.
W ramach
projektu podejmujemy następujące zadania:
- zapoznanie rodziców oraz uczniów: z obowiązującymi w szkole regulaminami, dokumentami, programami, projektami. Z osobami służącymi pomocą na rzecz ucznia. Wskazanie miejsc, gdzie można uzyskać wszechstronną pomoc,
- monitorowanie obiektu szkoły, współpraca z partnerami wspierającymi szkołę w celu zapewnienia jej bezpieczeństwa, dbałość o sprawność techniczną placówki i jej otoczenia,
- wprowadzanie rozwiązań organizacyjnych
poprawiających bezpieczeństwo
w szkole, - wykonanie niezbędnych remontów w szkole i jej otoczeniu w celu podniesienia bezpieczeństwa,
- uświadamianie uczniom skutków i zagrożeń, jakie powoduje sięganie po używki, nabywanie umiejętności z zakresu profilaktyki,
- kształtowanie prozdrowotnych wzorców konsumpcyjnych, rozwijanie mechanizmów samokontroli opartych na wartościach,
- dostarczanie informacji na temat zdrowego trybu życia i występujących zagrożeń,
- zapobieganie zachowaniom agresywnym i propagowanie zachowań akceptowanych społecznie,
- dostarczenie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich,
- kształtowanie umiejętności: kontrolowania emocji, motywacji, procesów poznawczych czy samooceny,
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych – eliminowanie mediów elektronicznych jako sposobu kontaktu i komunikacji z drugim człowiekiem,
- kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów,
- rozwijanie więzi z grupą społeczną, eliminowanie niezdrowej rywalizacji,
- inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi i umożliwią prowadzenie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie w środowisku szkolnym norm i reguł sprzyjających zdrowemu życiu i rozwojowi oraz eliminujących możliwość wystąpienia działań dysfunkcyjnych,
- wczesne rozpoznawanie zagrożeń, diagnozowanie dysfunkcji, budowanie sieci wsparcia i pomocy dla uczniów,
- zapobieganie problemom i sytuacjom problemowym dzieci,
- regularna opieka oraz monitorowanie sytuacji
szkolnej
i rodzinnej uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, - przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy w środowisku szkolnym,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów i szukanie rozwiązań w sytuacjach trudnych,
- eliminowanie zagrożeń wynikających z niekontrolowanego wpływu środków masowego przekazu telewizji i Internetu, gier komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na zdrowie fizyczne, psychiczne i relacje społeczne,
- rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych
uczniów, m.in. związanych z wyjazdami rodziców za granicę w celach
zarobkowych,
a także przemocą w rodzinie, - rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych, społecznych i życiowych wśród uczniów (samokontrola, radzenie sobie ze stresem, rozpoznawanie i wyrażanie własnych emocji, asertywność, itp.),
- wczesne rozpoznawanie zachowań ryzykownych oraz przestrzeganie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach trudnych.
- działania dotyczące tematyki bezpieczeństwa i profilaktyki zagrożeń,
- stała współpraca szkoły z instytucjami wspierającymi,
- udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie,
- promocja bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu wolnego młodzieży,
- organizowanie spotkań szkoleniowych dla rodziców ze specjalistami, w tym uświadomienie prawnych aspektów, podnoszenie umiejętności nauczycieli w obszarze profilaktyki.
W budynku i
jego otoczeniu funkcjonuje system monitorowania. Uczniowie nie mogą podczas
zajęć opuszczać terenu szkoły bez zgody rodziców.
W codziennej
pracy prowadzimy zajęcia profilaktyczne, organizujemy spotkania uczniów z
Policją, specjalistami z zakresu profilaktyki uzależnień oraz podejmowania zachowań
ryzykownych. Rozpoznajemy przyczyny trudności wychowawczych i szukamy
skutecznych rozwiązań, wspomagamy uczniów w nauce.
Współpracujemy
z wieloma instytucjami. Naszymi partnerami w programie „Szkoła promująca
bezpieczeństwo” są m.in.:
III Komisariat
Policji
Straż Miejska
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
MOPS Filia nr 2
Rada Rodziców
przy Szkole Podstawowej nr 119
Zespół Szkół
Ogólnokształcących nr 5 – Gim.XIV
Parafia Rzymsko
– Katolicka im. św. Jacka w Krakowie
Parafia Rzymsko
– Katolicka Niepokolanego Poczęcia NMP, Kraków os. Azory
Centrum
Aktywności Seniorów” Nie Dzieli Nas Wiek”
Rada Dzielnicy
IV
Towarzystwo
Przyjaciół Dzieci- „Chatka Puchatka”
Towarzystwo
Przyjaciół Dzieci- „Akademia Młodzieży”
OHIRKO –
obsługa i doradztwo BHP
Kurator
zawodowy Sądu Rodzinnego i Nieletnich- Iwona Marchińska-Gębala
Pedagog szkolny
SP 119 -Maria Michalik
Samorząd
Uczniowski SP 119
Program
Aktywności Lokalnej ”Azory”
Biblioteka
Kraków- Filia nr 16
Akademia
Przyszłości